Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Uddannelsesplan for praktikanter

Gasværksvejens Skole

Navn og kontaktoplysninger til praktikansvarlig

Praktikansvarlig: Souschef og pædagogisk afdelingsleder René Ørum

33881010+20360920

a69s@kk.dk

Praktikkoordinator: Lærer Lotte Wowk Lambertsen

33881010

lottewowk@gmail.com

 

Skolens røde tråd

Gasværksvejens skole er delt i tre faser: indskoling, mellemtrin og udskoling. I løbet af skolens levetid har skolen udviklet sig med udgangspunkt i skolens værdigrundlag og en vision om at skabe en skole hvor en fleksibel organisering skaber de bedste muligheder for at det bliver mål og indhold der styrer planlægningen af undervisningen med den hensigt at skabe de bedst mulige vilkår for at eleverne kan udvikle deres faglige, sociale og personlige kompetencer.

Vi tager udgangspunkt i et bredt faglighedsbegreb, hvor vi ser faglighed som en fælles betegnelse for kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer. Et faglighedsbegreb der omfatter både en mestring af de enkelte faglige discipliner og evnen til at kombinere fagene i tværfaglige sammenhænge.

Vi ser det som vores opgave at danne og uddanne vores elever til fremtidens liv og udfordringer, og vi ønsker en skole som stimulerer til livslang læring. Vi vil ruste vores elever til at kunne indgå i samarbejde og relationer med mennesker i alle aldre og med forskellig baggrund så de bliver i stand til at skabe værdi for de fællesskaber de indgår i under deres opvækst og uddannelse og senere på arbejdsmarkedet og i deres civile liv.

Indskoling
I indskolingen er den aldershomogene klasse den trygge base hvor børnene udvikler sig og udfordres sammen. Børnenes første møde med skolen er børnehaveklassen hvor de stille og roligt introduceres til skolens sociale og faglige rammer. Lærerne arbejder i årgangsteam som følger børnene fra 1.-3.klasse.  Vi arbejder med 100 % fleksibel organisering af undervisningen, som for en stor del er tværfaglig. Det velkendte skoleskema er afskaffet og lærerne tilrettelægger sammen undervisningen efter mål og indhold. Der arbejdes med holddeling på årgangen inden for rammerne af folkeskoleloven, og børnene møder hinanden på tværs af årgange i kortere afgrænsede projekter eller emner som læseløftet og musical.

Indskolingen er udeskole. Det betyder at vi udvider læringsrummet og tager undervisningen ud af skolens bygninger - vi vil gerne at børnene skal forlade skolen med erfaret viden om at vigtig læring ikke kun foregår på en stol bag et bord. Læring foregår overalt, hele tiden og hele livet. Vi rykker undervisningen ud af klasseværelset – ud i lokalområdet, i naturen, i kulturen.

Kkfo
Gasværkstedet er en fritidsordning for alle børn i indskolingen på Gasværksvejens Skole. Gasværkstedet tilbyder hver dag børnene en bred vifte af spændende værksteder med forskellige kreative og motoriske tilbud. Skolen og Gasværkstedet har i løbet af skoleåret et antal Flexdage, hvor vi skiftes til at have børnene hele dagen. Flexdagene bruges i Gasværkstedet primært på særlige aktiviteter i værkstederne og på udflugter. Skolen og fritidsordningen deler blandt meget andet værdigrundlag, en anerkendende pædagogisk tilgang til arbejdet med børnene og et stærkt fokus på det praktisk-musiske. Vi har en række fælles traditioner og prioriterer et tæt samarbejde mellem personalet i skole og fritidsordning.

Mellemtrin
Klasserne fortsætter uændrede op på mellemtrinnet, hvor de som udgangspunkt får nye lærere. Lærerne arbejder i årgangsteam, og som i indskolingen arbejdes der med fleksibel organisering af undervisningen med fokus på de enkelte fag og deres tværfaglige sammenhænge.

Mellemtrinet har en projektorienteret, tværfaglig og praktisk musisk profil. Målet er at eleverne i løbet af de tre år de er på mellemtrinnet introduceres til de forskellige elementer inden for projektarbejdsformen, og tilegner sig kompetencer der sigter mod at gøre dem ”projektklar”.

Undervisningen tilrettelægges skiftende mellem basisuger og projektuger. Der arbejdes med holddeling på årgangen og på tværs af årgangene inden for rammerne af folkeskoleloven.

De praktisk-musiske fag styrkes gennem en p-fagsordning som skaber mulighed for at eleverne kan fordybe sig gennem koncentrerede forløb i det enkelte fag. Målet er at sætte fokus på de skabende processer og på de faglige teknikker så eleverne bliver fortrolige med forskellige udtryksformer og bliver i stand til fremadrettet at tage dem i anvendelse i andre faglige sammenhænge.

Udskoling
Vi ønsker med etablering af udskolingen at bringe Gasværksvejens Skole videre i en udvikling der matcher den verden vi lever i. En verden som fordrer at vi er i stand til at begå os i mange og forskelligartede fleksible fællesskaber.

Vi ønsker at udvikle vores pædagogik og undervisning med henblik på at vores elever forlader folkeskolen med personlige handlekompetencer der sætter dem i stand til at foretage kvalificerede valg i deres liv fremover, som demokratiske borgere i det danske samfund, som engagerede aktører i en globaliseret verden og som unge mennesker der kan træffe kvalificerede beslutninger om uddannelsesvalg, personlige mål og retning i livet.

Vi vil bygge vores udskoling på det fundament vi har skabt i indskolingen og på mellemtrinnet. Vigtige byggeklodser er fællesskab, trivsel, faglighed, udfordringer for alle, kreativitet og projektarbejde. Vi ønsker at fastholde og styrke den høje grad af trivsel, motivation og glæde ved at gå i skole som for nuværende præger vores elever.

Det er vores erfaring at eleverne i høj grad profiterer af at arbejde sammen på tværs af alder, det styrker deres selvværd, både fagligt og personligt og det styrker deres relationelle kompetencer.

Samtidig ser vi på mellemtrinnet et behov hos eleverne for at kunne definere sig selv i nye fællesskaber der ikke nødvendigvis er aldershomogene. De har udviklet sig gennem skoletiden og har brug for – i en tryg ramme – at kunne se sig selv i nye roller.

Bærende principper i ny udskoling på Gasværksvejens Skole

  • Aldersblandede primærgrupper
  • Primærlæreren som mentor
  • Lærerens/primærgruppens lokale
  • Elevens udviklingsplan – få, tydelige, operative og målbare faglige og sociale mål
  • Faglig undervisning på årgangen (basisperioder)
  • Projektorienteret undervisning på kryds og tværs

 

Aldersblandede primærgrupper
Der dannes 6 primærgrupper, hvor eleverne blandes på tværs af de tre årgange, med cirka 25 elever i hver gruppe. Primærgruppen er den samme alle årene i udskolingen.
Til hver primærgruppe knyttes to primærlærere, som fungerer som klasselærere/mentorer for eleverne.
Primærgruppen har base i et fast primærlokale.
Primærgrupperne dannes af lærerne med udgangspunkt i skolens principper for ny klassedannelse ved sammenlægning af klasser.

Der tages hensyn til

  • det enkelte barn og til fællesskabet
  • fordelingen af drenge og piger
  • elevernes resurser fagligt og socialt

 

Lærernes lokale
Primærlærerne ”ejer” deres lokale forstået på den måde, at det også er her lærerne så vidt muligt underviser i deres fag i basisugerne og vejleder eleverne i projektperioderne. Eleverne opbevarer deres skolesager og personlige ting i skabe som er placeret uden for undervisningslokalerne. Det giver mulighed for at lærerne kan indrette deres lokale, så det bliver inspirerende og afspejler undervisningen i deres fag.

Elevens udviklingsplan og klasseloggen
Vi er inspireret af Jan Tønnesvangs teori om kvalificeret selvbestemmelse og vil arbejde med elevens udviklingsplan som et centralt redskab i primærlærerens samarbejde med eleven om de valg der træffes i forhold til hold i basisperioderne og fokus i projektperioderne.

I Udviklingsplanen sættes der mål for følgende 4 dannelsesområder:

  • Udadrettet kvalificering – Videnskompetence (faglighed, teknikalitet, anden kunnen)
  • Indadrettet kvalificering – Selvvurderingskompetence (omtanke, refleksivitet)
  • Udadrettet Selvbestemmelse – Social kompetence (socialitet, samhørighed)
  • Indadrettet Selvbestemmelse – Værens- og oplevelseskompetence (følelser, motivation, sensitivitet)

For at primærlæreren kan have den nødvendige viden om elevens udvikling i fagene bruger alle faglærere Min Uddannelse, hvor de løbende beskriver den enkelte elevs indsats og udvikling i de faglige forløb i basisperioderne. Skole-hjemsamarbejdet vil foregå løbende med minimum to samtaler om året og tager sit udgangspunkt i udviklingsplanen.

Undervisningens organisering
Årsplan

Skoleåret inddeles i 4 planperioder af 10 uger. Hver planperiode indeholder 6 uger med faglig undervisning på årgangen. Derudover er der 3 projekter af 2  ugers varighed samt 5 dage i primærgruppen.

Hjemmetid


Tiden i primærgruppen kaldes hjemmetid og undervisningen varetages af primærlærerene. I hjemmetiden arbejdes med det sociale fællesskab, med de personlige og relationelle kompetencer, med de timeløse fag, med individuelle træningsopgaver og med målsætning og evaluering for den enkelte elev. Eleverne er i deres primærgruppe 4 timer om ugen i basisperioder samt cirka 20 hele dage årligt.

Basisundervisning


Den fag-faglige undervisning er placeret i 3 basisperiode á 6 uger årligt. Her undervises der på årgangen med udgangspunkt i fælles mål men med en varieret holddannelse hvor den enkelte elev sammen med sin mentor fra periode til periode og afhængigt af emne og fag vælger det hold der passer bedst til de faglige mål de i fællesskab har opstillet i udviklingsplanen.

Lærerne danner 6 fagteam: Dansk, Matematik, Naturfag, Sprogfag, Kulturfag og idræt.

Hvert fagteam udarbejder en helhedsplan for undervisningen i deres fag som dækker hele udskolingsforløbet, således at der sikres sammenhæng og progression.

Projektorienteret undervisning


Den projektorienterede undervisning ligger i 3 perioder á 2 ugers varighed (imellem basisperioderne). Her arbejder eleverne sammen på tværs af primærgrupper og årgange, styret af egne valg i forhold til projektets emne, som fastlægges af lærerne.  I projektperioderne sættes der særligt fokus på anvendelsesorienteringen og de praktiske dimensioner i undervisningen.

Dig som studerende

Når du kommer i praktik hos os, vil du blive en del af skolens hverdag. Du vil blive betragtet som både studerende og kollega.

Vi er meget glade for at få studerende på skolen. Vi tænker, at det er sundt, at der kommer nye kræfter og puster nye tanker ind i vores hverdag. Det bliver ikke kun dig, som lærer en masse. Vi lærer også en masse, da vi helt naturligt vil reflektere over vores egen praksis, når vi skal vejlede dig i din.

Muligheder for praksissamarbejde

Vi er en åben skole, som gerne vil byde dig velkommen, hvis du vil ud og observere eller afprøve undervisning
Vi er fleksible, og vi mener at med god planlægning, kan de fleste ideer indfries.
Vi kommer gerne på besøg på UCC. Både med og uden elever.
Vi vil gerne lave et spændende samarbejde med underviserne på UCC
Vi vil gerne fortælle dig og dine medstuderende om hverdagen på en skole.

Forventningerne til praktikkens parter

Skolen & praktiklærer/team

  • Vi holder velkomstmøde, hvor vi fortæller om skolen og vores værdier
  • Vi sørger for at du og dine medstuderende bliver præsenteret for de ansatte på skolen
  • Vi støtter, samarbejder, udfordrer og vejleder dig undervejrs i praktikken

Studerende

  • Du har selv orienteret dig om vores skole, og hvad den står for.
  • Du er nysgerrig og åben
  • Du har en anerkendende tilgang til børn, voksne og faget.
  • Du møder velforberedt og engageret

Læreruddannelsen

  • Sørger for al relevant information bliver sendt ud i god tid
  • Forbereder de studerende på, hvordan man møder og agerer på en arbejdsplads.
  • At underviserne på UCC deltager i et godt samarbejde med skolen om praktikken.

Fælles for alle 3 praktikperioder vil følgende gælde i forhold til kompetenceområderne:

Under praktikken deltager du i timer, hvor du observerer andre og du underviser selv. Du får vejledning af dine praktiklærere og relevante ansatte fra skolens ressourcecenter. Du deltager i teamopgaver, frikvartersvagter, spiser med eleverne i vores madskole. Du deltager desuden på teammøder og på de store fællesmøder.

Hver praktikgruppe tilknyttes et lærerteam på skolen, og du får en hovedpraktiklærer, som vejleder dig mest.

Tilrettelæggelse indenfor de overordnede kompetenceområder:

Didaktik ’Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende’

  • Praktiklæreren vil via systematisk observation af de studerendes undervisning udpege centrale iagttagelser og vejlede under hensyn til praktikniveau.
  • Praktiklæreren vil i vejledningstimerne komme med refleksioner over de observationer, der er lavet.
  • Praktiklæreren vil i samarbejde med den studerende sætte mål for den enkelte.

Klasseledelse ’Den studerende kan lede elevernes deltagelse i undervisningen´’

  • Praktiklæreren/teamet vil med udgangspunkt i egen lærerpraksis demonstrere, hvordan vedkommende selv organiserer og rammesætter sin undervisning i praksis i en klasse med elever med forskellige forudsætninger.
  • Praktiklæreren/teamet vil i forbindelse med forberedelse og vejledning støtte den studerende i at rammesætte sin egen undervisning i klassen for på den måde at udvikle egen praksis – både for at sikre arbejdsro og læringsudbytte af undervisningen.
  • Praktiklæreren/teamet vil informere de studerende om klassens regler og rutiner
  • Praktiklæreren/teamet vil synliggøre elevernes forskellige behov

Relationsarbejde ’Den studerende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning’

  •  Praktiklæreren/teamet vil med udgangspunkt i egen lærerpraksis vise og vejlede i, hvordan man som lærer kommunikerer med elever i undervisningen – både verbalt og nonverbalt.
  • Praktiklæreren/teamet giver den studerende mulighed for at etablere kontakt til forældrene - primært i relation til den undervisning, den studerende har planlagt og vil gennemføre.
  • Praktiklæreren/teamet vil vejlede i konflikthåndtering
  • Praktiklæreren/teamet vil informere om, hvilke behov eleverne har for at blive set, hørt og forstået

Uddannelsesplan for praktikniveau I

Rammer:
Praktik over 15 uger, hvor de studerende er på skolen 2 hele dage om ugen.

De studerende vil på skolen arbejde med videns- og færdighedsmålene på dette praktikniveau på følgende måde:

1. praktik

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

De studerende vil på skolen: Fx

Didaktik

Folkeskolens formål og læreplaner, principper for undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og organisering af elevaktiviteter under hensyntagen til elevernes forudsætninger,

Planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende,

Samarbejde med praktiklærer/team om planlægning af længere forløb, hvoraf de studerende – både selvstændigt og med medstuderende – varetager sekvenser.

Observere elever og får vejledning om elevernes forudsætninger.

Evalueringsformer og tegn på elevers målopnåelse på praktikskolen,

Redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen i forhold til formulerede mål,

Tale med praktiklærerens måde at evaluere på.

Afprøve forskellige evalueringsformer.

Observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder,

Analysere undervisningssekvenser med henblik på udvikling af undervisningen,

Observere både hinanden og forskellige lærere og efterbehandler det de har set sammen.

Klasseledelse

Klasseledelse,

Lede elevernes deltagelse i undervisningen

Modtage feedback og konstruktiv kritik på egen undervisning.

Relations-arbejde

Kommunikation, elevtrivsel, motivation, læring og elevrelationer,

Kommunikere lærings- og trivselsfremmende med elever,

Mulighed for vejledning hos skolens ressourceforum.

Skole-hjemsamarbejde,

Kommunikere med forældre om undervisningen og skolens formål og opgave,

Deltage i eventuelle forældrearrangementer.

Kommunikere med forældre på intra.

Planlægge eventuelle forældremøder med lærer og kontaktforældre.

Eksamen: Mundtlig eksamen, 2 eksaminatorer (praktiklærer og UCpraktikunderviser) samt ekstern censor, karaktergivning efter 7-skalaen.

Vi prioriterer, at det er hovedpraktiklæren, der er eksaminator ved den mundtlige eksamen. Skolen og UCC aftaler sted for eksamen, og skolen tilbyder gerne at afvikle denne praktikeksamen på skolen.

Uddannelsesplan for praktikniveau II

Rammer:
Praktik over 6 uger, hvor de studerende er på skolen 5 hele dage om ugen. På disse dage deltager de i …

De studerende vil på skolen arbejde med videns- og færdighedsmålene på dette praktikniveau på følgende måde:

2. praktikniveau

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

De studerende vil på skolen: Fx

Didaktik

Undervisningsmetoder, principper for undervisningsdifferentiering, læremidler og it,

Planlægge, gennemføre og evaluere et undervisningsforløb med anvendelse af en variation af metoder, undervisningsdifferentiering samt læremidler og it i samarbejde med medstuderende,

Samarbejde med praktiklærer/team om planlægning af længere forløb med fokus på differentiering og undervisningsmetoder, hvorefter de studerende gennemfører undervisningen. Observerer elever og får vejledning om elevernes forudsætninger med fokus på varierende undervisningsformer, herunder hvordan bevægelse kan tænkes ind i undervisningen. Hjælpe hinanden med videooptagelser, så den enkelte får optagelser af sig selv som aktiv underviser.

Formative og summative evalueringsmetoder samt test,

Evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte,

Få praktikundervisning i skolens måde at evaluere elevers læringsudbytte på med fokus på formative og summative metoder. Tale om og være bevidste om praktiklærerens måde at evaluere på.

Observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder,

Observere egen praksis og den enkelte elevs læring med henblik på udvikling af undervisningen,

Observere både hinanden og forskellige lærere og efterbehandler det oplevede. Analysere det indsamlede materiale med henblik på at udvikle undervisningen.

Klasseledelse

Klasseledelse, læringsmiljø og klassens sociale relationer og

Udvikle tydelige rammer for læring og for klassens sociale liv i samarbejde med eleverne og

Optage og analysere video med fokus på klasseledelse og elevers tegn på deltagelse. Udarbejde forslag til praksis på baggrund af analysen.

Relationsarbejde

Kommunikation, involverende læringsmiljøer, motivation og trivsel,

Samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse,

Få praktikundervisning med vores AKT-og inklusionsvejleder og analysere og diskutere praksis ift. området med praktiklærer ved en vejledningstime.

Kommunikation,

Kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål og indhold i planlagte undervisningsforløb,

Deltager så vidt muligt i forældrearrangementer med et selvstændigt område, som de studerende varetager. Skrive til forældre på skole-intra. Planlægge forældremødet med teamet.

Eksamen: Mundtlig eksamen, 2 eksaminatorer (praktiklærer og UCpraktikunderviser) samt ekstern censor, karaktergivning efter 7-skalaen.

  

Uddannelsesplan for praktikniveau III

Rammer:
Praktik over 6 uger, hvor de studerende er på skolen 5 hele dage om ugen. På disse dage ..

De studerende vil på skolen arbejde med videns- og færdighedsmålene på dette praktikniveau på følgende måde:

3. praktikniveau

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

De studerende vil på skolen: Fx

Didaktik

Organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer,

Planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner,

Samarbejde med praktiklærer/team om planlægning af længere forløb, hvorefter de studerende gennemfører undervisningen. Fokus på hvordan undervisningen hænger sammen med årsplan og målstyret undervisning. Observere elever og få vejledning om elevernes forudsætninger med fokus på varierende undervisningsformer, herunder hvordan bevægelse kan tænkes ind i undervisningen. Hjælpe hinanden med videooptagelser, så den enkelte får optagelser af sig selv som aktiv underviser.

Metoder til formativ og summativ evaluering og

Evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt og

Få praktikundervisning i skolens måde at evaluere elevernes læringsudbytte med fokus på formative og summative metoder. Være bevidste om og kunne analysere praktiklæreres måde at evaluere på.

Observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder.

Udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag.

Observere både hinanden og forskellige lærere og efterbehandle det oplevede. Analysere det indsamlede materiale og give bud på en ændring/udvikling af undervisningen.

Klasseledelse

Læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.

Lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne.

Optage og analysere video med fokus på klasseledelse og elevers tegn på deltagelse herunder inklusionsmekanismer. Udarbejde forslag til praksis på baggrund af analysen og med henvisning til teori omkring klasseledelse.

Relationsarbejde

Anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser og

Støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og klassens sociale liv og

Få praktikundervisning med vores AKT- og inklusionsvejleder og analysere og diskutere praksis ift. området med praktiklærer ved en vejledningstime.

Processer, der fremmer godt skole-hjemsamarbejde og samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og kontaktgrupper.

Kommunikere med forældre om elevernes skolegang.

Deltage så vidt muligt i forældrearrangementer med et selvstændigt område, som de studerende varetager. Skrive til forældre på skole-intra. Planlægge forældremøde med teamet.

Eksamen: Mundtlig eksamen, 2 eksaminatorer (praktiklærer og UCpraktikunderviser) samt ekstern censor, karaktergivning efter 7-skalaen.