Holddannelse

Principper for holddannelse

Holddannelse er et bærende princip på Gasværksvejens Skole. Holddannelsen skal give mulighed for træning og fordybelse og for at lære på mange forskellige måder, således at den enkelte elevs resurser udnyttes og styrkes bedste muligt. Holddannelsen sker løbende i forbindelse med planlægningen af undervisningens mål, indhold og organisering.

Indskoling Der arbejdes med en fleksibel organisering af undervisning og understøttende aktiviteter. Med udgangspunkt i læringsmålene for de enkelte fag tilrettelægger årgangsteamet undervisningens organisering og indhold. Der arbejdes med holddannelse på årgangen inden for rammerne af folkeskoleloven, og på tværs af årgange i kortere afgrænsede projekter eller emner som fx læseløftet og musical.

Mellemtrin Der arbejdes med fleksibel organisering af undervisningen med fokus på de enkelte fag og deres tværfaglige sammenhænge. Der arbejdes med holddannelse på årgangen og på tværs af årgangene inden for rammerne af folkeskoleloven. Den fag-faglige undervisning parallellægges på årgangen, med henblik på at give bedst mulige vilkår for holddannelse. De praktisk-musiske fag styrkes gennem en p-fagsordning som skaber mulighed for at eleverne kan fordybe sig gennem koncentrerede forløb i det enkelte fag. Holdene sammensættes på tværs af klasserne på en årgang.

Udskoling Undervisningen organiseres i basisperioder og projektperioder, jf. særlig beskrivelse af udskolingens profil og organisering. Den fag-faglige undervisning placeres i basisugerne, hvor der undervises på årgangen med udgangspunkt i fælles mål med en varieret holddannelse hvor den enkelte elev sammen med sin mentor fra periode til periode og afhængigt af emne og fag vælger det hold der passer bedst til de faglige mål, de i fællesskab har opstillet i udviklingsplanen. Holddannelsen finder sted på baggrund af en holdbeskrivelse som fagteamet udarbejder forud for de enkelte basisperioder, således at eleven har mulighed for at foretage et kvalificeret valg.