Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Skole-hjem samarbejde

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

§ 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for folkeskolen, jf. dog § 20, stk. 3, § 44 og § 45, stk. 2, 2. pkt. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres ret til vederlagsfri undervisning i folkeskolen.

Stk. 2. Den enkelte skoles leder har inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger undervisningens organisering og tilrettelæggelse.

Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

 

Principper for skole-hjemsamarbejdet på Gasværksvejens Skole

Principperne bygger på Folkeskolens formålsparagraf (link til denne – se ovenfor) og skolens værdiregelsæt (link til dette).

 

Målet med principperne er at fremme et samarbejde mellem skole og hjem, som bygger på gensidig tillid, respekt og åbenhed.

 

Hvis forældre og elever skal kunne leve op til Folkeskolens formålsparagraf, er det vigtigt, at de kan følge med i skolens arbejde med eleverne, de skal vide, hvad de kan forvente af skolen, og hvad skolen forventer af dem.

 

Information

Skolen informerer forældrene via Aula.

I indskolingen og på mellemtrinnet udarbejder årgangsteamet hver uge et ugebrev med information om det løbende arbejde på årgangen.

I udskolingen udarbejder lærerne et informationsbrev ved starten af hver basisperiode. Dette kan følges op af løbende information om arrangementer og aktiviteter.

Forældre og elever orienterer sig på Meebook om årsplaner, mål og indhold i de enkelte fag.

 

Information om den enkelte elevs faglige, sociale og personlige kompetencer gives ved skole-hjemsamtalerne.

 

I forbindelse med skolestart, overgang til mellemtrin og overgang til udskoling holder skolens ledelse et møde for forældrene og informerer her om skolens værdigrundlag, politikker og bærende principper i relation til den nye fase eleverne kommer ind i.

 

Kommunikation

Kommunikation mellem skole og forældre foregår i det daglige via beskedsystemet i Aula.

Beskedsystemet bruges til gensidige meddelelser vedrørende elevens skolegang og trivsel.

Hvis vi skal tale om noget alvorligt, sker det ved et personligt møde.

 

Forældre er altid velkomne til at henvende sig til skolen for en drøftelse af særlige problemstillinger af betydning for barnets skolegang og trivsel, ligesom skolen vil henvende sig til forældrene, såfremt det skønnes nødvendigt.

 

Indskoling

Henvendelser rettes til årgangsteamet.

Mellemtrin

Henvendelser omkring fag og faglig udvikling rettes til faglærerne i det pågældende fag.

Henvendelser omkring trivsel, personlig udvikling og andet rettes til kontaktlærerne.

Udskoling

Henvendelser omkring fag og faglig udvikling rettes til elevens faglærerteam i det pågældende fag.

Henvendelser omkring trivsel, personlig udvikling, målsætninger og andet rettes til primærlæreren.

Madskolen

Henvendelser omkring tilmelding og betaling rettes til skolens sekretær

Henvendelser omkring måltidspædagogik, maddannelse og elevernes deltagelse i køkkenet rettes til madskolekoordinator

 

Henvendelser omkring skolens organisering, pædagogik, principper og politikker rettes til skolens ledelse.

 

Information om skoleårets lærerteams og øvrige kontaktpersoner lægges på Aula ved skoleårets start.

 

Forældremøder

Indskoling og mellemtrin

Der afholdes 2 forældremøder om året på hver årgang. På mellemtrinnet holdes årets første forældremøde på samme dag for hele fasen.

Forældremøderne lægges i skolens mødekalender ved årsplanlægningen inden skoleårets start.

Det første møde skal ligge inden 1.oktober. På mødet vælges kontaktforældre, 2 pr. klasse på årgangen og en trivselsgruppe. Kontaktforældre og trivselsgruppe er valgt for et år ad gangen. Det andet møde afholdes som et temamøde efter en fast plan:

0.årgang       Madskole, maddannelse og måltidspædagogik

1.årgang       Udeskole

2.årgang       Venskaber og fællesskaber, fokus på køn og sprog

3.årgang       Trafik og færdsel

4.årgang       Digital dannelse

5.årgang       Venskaber og fællesskaber

6.årgang       Selvledelseskompetence – Det kompetente barn

 

Forældremøderne planlægges af årgangens lærerteam i samarbejde med kontaktforældrene. Det er lærernes ansvar at inddrage kontaktforældrene i planlægningen i god tid.

 

Udskoling

Der afholdes 2 fælles forældremøder om året for hele udskolingen. På 7.årgang afholdes desuden i samarbejde med SSP et temamøde ”En teenager i familien”. Forældremøderne lægges i skolens kalender ved årsplanlægningen inden skoleårets start.

 

Efteråret, senest den 1.oktober 

Første halvdel af mødet holdes på årgangen

7. årgang: 

Introduktion til udskolingen

8. årgang:

UU-orientering ved UUvejleder: UPV, EUD, Intro, praktik mv

9. årgang:

UU-orientering ved UUvejleder: Uddannelsesvalg og optagelsesregler

 

Anden halvdel af mødet holdes i primærgrupperne

  • Velkommen til vores primærgruppe – og hvem er vi (og vores børn)
  • Primærtiden og dens betydning og indhold – primærlærerens rolle og funktion
  • Den undervisningsparate elev
  • Forældrenes rolle og ansvar i forhold til skolen og deres barns læring
  • Årskalender + information om mål og indhold i undervisning og aktiviteter, herunder kommunikationskanaler, computere og meebook (herunder forældrelogin), office365
  • ”Fællesskaber: fra 6. - 7. årgang" og lægge op til forældrenes refleksion og dialog om fællesskaber for hhv. børn og forældre og med hvilket indhold?

Der vælges 4 kontaktforældre på hver årgang.

 

Vinter/forår 

Andet møde tilrettelægges også, så der er en del, der er opdelt mellem årgangene, og en primærgruppedel:

7. og 8. årgang: Indføring i/orientering om arbejdet i fagene– de kan besøge 2-3 fag for at høre om arbejde, mål, indhold, 3-års plan mv.  

9. årgang: Information om projektopgave, terminsprøver og tiden frem mod og under afgangsprøverne: Den sidste tid på Gasværksvejens Skole. 

 

Kontakt – og trivselsforældre

Formålet med kontaktforældreordningen er at styrke kontakten og samarbejdet mellem skole og hjem omkring klassens/årgangens faglige og sociale trivsel. De opgaver, der udføres af kontaktforældrene og trivselsgrupperne, er meget værdifulde for både skolen og forældrekredsen - og ikke mindst for børnene!

 

Kontaktforældre

Kontaktforældrenes opgave er at understøtte en god og konstruktiv dialog mellem alle børn og voksne i klassen og på årgangen. Der er ikke retligt tillagt kontaktforældrene kompetencer/pligter, og hvervet er i det hele baseret på tillid og dialog mellem forældre og lærere.

 

Kontaktforældrene udarbejder i samarbejde med årgangsteamet en dagsorden for forældremøderne. Kontaktforældrene trækker her på den viden de har om hvilke emner, der rører sig blandt børnene og i forældrekredsen, mens lærerne bidrager med emner, som er vigtige i forhold til deres faglige og sociale arbejde med klassen.

 

Kontaktforældre er endvidere bindeled til skolens bestyrelse. Bestyrelsen orienterer kontaktforældrene efter behov om aktuelle forhold omkring skolen og kontaktforældrene kan henvende sig til skolebestyrelsen, hvis der er emner af principiel karakter, som de gerne vil drøfte. Derudover afholdes der fire årlige kontaktforældremøde for alle kontaktforældre med skolebestyrelsen og ledelsen.

 

Trivselsudvalg

I hver klasse nedsætter et trivselsudvalg, der består af 4-6 forældre. Udvalget har fokus på klassens sociale liv og sætter forskellige aktiviteter i gang i løbet af året, som skal styrke elever og

forældres kendskab til hinanden. Erfaringsmæssigt er der færre konflikter i en børnegruppe hvor forældregruppen er velfungerende og i god og tæt kontakt.

Formålet med trivselsarrangementerne er, at børn og forældre lærer hinanden at kende og efterhånden opbygger den fortrolighed, som er af afgørende betydning for, at man senere kan tackle de udfordringer, der måtte opstå i børnegruppen eller i øvrigt.

 

Skole-hjemsamtaler

Der afholdes på alle årgange 2 skole-hjemsamtaler om året. I udskolingen er den anden samtale efter behov.

 

Skole-hjemsamtalen har eleven i centrum og det tilstræbes, at samtalen har en form, hvor eleven, uanset alder, er den mest aktive part i samtalen. Eleven skal have en oplevelse af, at samtalen er til for deres skyld, at det er en samtale om hvordan eleven kan trives, udvikle sig, og lære mest muligt og om hvordan forældre og lærere kan støtte denne udvikling bedst muligt. Det skal være tydeligt for lærere, forældre og elever, hvordan der følges op på aftaler.

Den sidste af årets samtaler tager sit udgangspunkt i elevplanen, som udarbejdes i en fælles skabelon for hele skolen. Elevplanen er en årlig status på elevens faglige og personlige progression på udvalgte områder, fastlagt af Undervisningsministeriet.

 

Den første skole-hjemsamtale i 1. klasse gennemføres som et hjemmebesøg. Forældre, som ikke ønsker hjemmebesøg tilbydes en samtale på skolen.

 

Hvis forældrene eller årgangsteamet vurderer det nødvendigt for at få det fulde udbytte af skolehjemsamtalen holdes denne med tolk.

 

 

Vedtaget i Skolebestyrelse juni 2019