Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Trivselspolitik og mobning

Gasværksvejens Skole og KKFO Gasværkstedet Trivselspolitik og handleplan i tilfælde af mobning.

Trivselspolitik og handleplan ved mobning er blevet til i samarbejde mellem ledelse, medarbejdere, skolebestyrelse, kontaktforældre og elevråd. Politikken tager sit udgangspunkt i skolens værdigrundlag, hvor værdierne Anerkendelse, Trivsel og Fællesskab har en central placering. Politikken sætter rammerne for en koordineret indsats i forhold til det daglige arbejde med den sociale og faglige trivsel for eleverne i skole og kkfo.

Hvad er trivsel

Trivsel er et produkt af det dynamiske samspil, vi har med vores nære omgivelser og forudsætter tilstedeværelse af tryghed, anerkendelse, udfordringer og mening. Når vi trives, føler vi os godt tilpas. Trivsel har en afgørende betydning for vores udvikling, selvværd, samhørighedsfølelse og livskvalitet. Trivsel er en vigtig forudsætning for et godt skoleliv og en mobbefri skolekultur. Børnene skal opleve, at de er en del af skolens fællesskab. Et fællesskab, der bygger på, at den enkelte ser sig selv som en væsentlig deltager med rettigheder, pligter, evner og muligheder. Derfor er trivsel et fælles anliggende for alle, der har deres daglige gang og virke på Gasværksvejens Skole og i KKFO Gasværkstedet.

Et fælles ansvar

Ledelsen i skole og kkfo har et medansvar for at skabe rammerne for, at eleverne trives i skolen og i kkfo og vil derfor

 • Sætte arbejdet med elevernes trivsel på dagsordenen i skolens pædagogiske praksis og sikre, at der gives tid og rum til samarbejdet

• Sørge for at skole og kkfo tilføres ny viden, inspiration og metodisk kompetence i forhold til arbejdet med elevernes trivsel

• Støtte den enkelte lærers/pædagogs arbejde for trivsel i dagligdagen

• Følge op på skolens og kkfoens arbejde med undersøgelser, evalueringer og handleplaner

Lærere og pædagoger har et medansvar for, at eleverne trives i skolen og i kkfoen, og vil derfor:

• Sikre dialogen mellem skole, kkfo og hjem om den enkelte elevs trivsel og adfærd i skolen

• Tage ansvar for at eleverne føler sig trygge, anerkendte og set

• Tage ansvar for at eleverne bliver udfordret i deres nærmeste udviklings- og læringszone

• Inddrage eleverne aktivt i arbejdet med at skabe en kultur, som med udgangspunkt i værdigrundlaget understøtter inkluderende adfærd og fællesskab

• Arbejde for at skoledagen og frittiden er oplevelsesrig, udfordrende og meningsfuld

• Sørge for at gribe hurtigt ind ved tegn på mistrivsel hos en eller flere elever

• Arbejde for et kollegialt miljø i skolen og kkfoen, hvor samarbejde om og fælles ansvarlighed for elevernes trivsel er en selvfølge

• Aktivt medvirke til at skabe debat om pædagogisk praksis og metode på området samt videreformidle viden og erfaringer, der kan bidrage positivt til arbejdet med årgangens sociale liv

• Inddrage forældrene i arbejdet med at fremme elevernes sociale trivsel og modarbejde mobning

Forældrene har et medansvar for, at deres egne og andres børn trives i skolen og i kkfoen. Derfor forventer vi, at I som forældre

• Støtter op om trivselsfremmende aktiviteter og det sociale liv i skolen

• Forpligter jer på at indgå aktivt i dialogen om jeres barns adfærd og trivsel i skolen

• Er bevidste om hvordan I taler med jeres børn om skolen, kkfoen og om andre børn

• Er bevidste om ikke at tale negativt om skolen, kkfoen eller andre børn og deres forældre i børnenes påhør

• Henvender jer til lærere, pædagoger eller skolens ledelse med det samme ved mistanke om mistrivsel hos egne eller andres børn

Hvad er mobning

Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Det handler om onde mønstre – ikke onde børn. Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle. Mobning opstår på grund af manglende sammenhold, lav tolerance og kedsomhed (Kilde: Helle Rabøl Hansen)

Målet med vores antimobbe-strategi

Vi vil have trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor vi ser hinanden og det at være forskellig som en styrke for fællesskabet og vores læring. Vi tager alle sammen ansvar for, at alle oplever Gasværksvejens Skole som et rart sted at være og hjælper hinanden på vej til at blive en del af fællesskabet, så ingen oplever, at de står uden for. Vi anerkender og respekterer hinanden og skrider konsekvent ind, når vi oplever eller erfarer, at nogen bliver mobbet.

Mobning kan være

• Verbal (øgenavne)

• Social (blive holdt udenfor)

• Materiel (få ødelagt sine ting)

• Psykisk (at blive truet eller tvunget til noget)

• Fysisk (at blive slået eller sparket)

• Digital (misbrug af billeder, mobil, sociale medier)

Sådan forebygger vi mobning – i undervisningen

• Vi har fokus på læring og samvær med afsæt i anerkendelse, respekt og fællesskab – og giver plads til forskellighed

• Vi holddeler og undervisningsdifferentierer

• Vi er bevidste omkring, hvordan eleverne sættes sammen i grupper

• Vi tager afsæt i den enkeltes oplevelse, og alle har ret til at få deres oplevelse taget alvorligt og blive lyttet til

• Vi dygtiggør os i god klasseledelse, som skaber et trygt og godt undervisningsmiljø

• Vi etablerer et undervisningsmiljø, hvor alle bidrager, og hvor der er plads til at fejle

• Vi har aftaler i klasserne, på årgangene og i primærgrupperne for hvordan vi opfører os anerkendende og respektfuldt over for hinanden

• Vi kommunikerer tydeligt til børn og forældre om elevernes trivsel

• Vi har undervisningsforløb om trivsel og fællesskab

• Vi etablerer legegrupper, så alle elever får besøg og selv besøger andre ud fra tanken ”kendskab giver venskab”

• Vi spiser sammen i madskolen

• Vi tager på lejrskoler

• Vi tager på mange ture sammen

• Vi blander børnene på tværs af årgangen

• Vi arbejder med peer-education, hvor de større elever underviser de mindre elever

• Vi holder demokratidage og projekter om demokrati med fokus på elevmedbestemmelse

• Vi spotter opmærksomhedspunkter i den nationale trivselsmåling, sætter målrettet ind sammen med eleverne og følger udviklingen

Sådan forebygger vi mobning – i frikvarterer

• Vi har gårdvagter, så eleverne oplever sig trygge og kan få hjælp til situationer, der kalder på voksenkontakt

• Vi laver periodevis voksenstyrende aktiviteter i vores idrætssal i de store pauser

• Vi holder forskudte pauser, så der er færre børn i skolegården

• Vi taler ofte med eleverne om ”det gode frikvarter”.

Sådan forebygger vi mobning – i samarbejdet mellem skole og kkfo

Vi har et tæt samarbejde mellem skole og kkfo og klub om trivselsmæssige udfordringer og samarbejder om løsninger

• Vi skaber et solidt fundament af fællesskab i og på tværs af klasser og årgange, så børnene møder hinanden med et åbent sind

• Vi løser op for udfordringer, der opstår i samspil mellem børn, mellem børn og voksne og mellem voksen og voksne

• Vi arbejder i tæt teamsamarbejde lærere og pædagoger omkring de samme børn

• Alle pædagoger er med i undervisningen i skoletiden

• Sammen arrangerer vi musicals, rollespilsdage, fastelavn, Lucia, motionsdag, featureuger og meget andet

• Vi afholder skole-hjem samtaler og forældremøder sammen

Sådan forebygger vi mobning – på digitale medier

• Vi arbejder med, hvordan vi opfører os anerkendende og respektfuldt over for hinanden på de sociale medier

• Vi opfordrer til at forældrene viser interesse for og følger med i elevernes færd på de sociale medier og griber ind overfor dårlig omtale af andre og dårlig opførsel

• Vi afholder og deltager i workshops med fokus på digital etik

• Vi underviser i rettigheder, pligter og viden om lovgivning

Sådan forebygger vi mobning – i samarbejdet med forældre

• Vi opfordrer til, at alle forældre taler positivt om skolens elever, forældre, lærere og pædagoger og griber ind overfor dårlig omtale af andre

• Vi opfordrer til, at alle forældre støtter op om elevernes trivsel ved at deltage i forældremøder og fælles tiltag

• Der bliver valgt trivsels – og kontaktforældre i alle klasser og primærgrupper hvert år

• Vi opfordrer til åbenhed omkring udfordringer

• Vi opfordrer forældrene til at tale sammen, hvis der opstår konflikter blandt elever

• Vi har trivsel som fast punkt på forældremøder

• Vi opfordrer til sociale fest – og fødselsdagsregler, der sikrer, at alle børn eller alle piger/drenge inviteres til arrangementer i klassen.

• Vi stiller skolens lokaler til rådighed for forældrene, når de arrangerer trivselsarrangementer.

• Vi opfordrer til, at alle forældre har øje på, at deres barn leger bredt i klassen og ikke altid med de samme – hjælp dit barn til at udforske nye relationer

Sådan forebygger vi mobning – i elevrådet

• Elevrådet planlægger og afholder en årlig trivselsdag for hele skolen

• Elevrådet arrangerer fester for skolens elever

• Elevrådet drøfter den årlige nationale trivselsmåling og sætter indsatser i gang

Sådan forebygger vi mobning – i samarbejde med skolens ressourcecenter

• Ressourcecentret afholder trivselskonferencer på alle årgange med lærere og pædagoger

• Ressourcecentret sparrer og rådgiver lærere og pædagoger i trivselsarbejdet

• Ressourcecentret observerer undervisning og giver sparring og vejledning efterfølgende

• Ressourcecentret vejleder i god klasseledelse

Sådan håndterer vi mobning – som tilskuer

Når andre bliver mobbet, kan du være bange for, at det går ud over dig selv, hvis du blander dig. Men det er vigtigt, at du gør noget. Du skal aldrig bare blande dig udenom. Hvis du er tilskuer til mobning uden at gribe ind, er du med til at gøre mobning acceptabelt. Hvis alle siger nej til mobning, kan mobning ikke ske. Vær derfor en god kammerat og

• Sig stop til den der mobber

• Gå hen til den, der bliver mobbet og sig ”kom vi går”

• Sig det til en voksen

• Trøst eller støt den, der er blevet mobbet

Sådan håndterer vi mobning – som lærere og pædagoger

• Primærlæreren eller primærpædagogen tager samtaler med de involverede elever for at afdække hvad der er sket

• Teamet har fælles ansvar og lægger sammen en handleplan for arbejdet med klassens sociale liv og gruppedynamik

• Teamet inddrager ledelsen og ressourcecentret til afdækning af forløb, sparring og indsatser

• Vi husker, at mobning ikke kun er individorienteret men hele fællesskabets og gruppens ansvar, og vi inddrager derfor i handleplanen hele klassen/gruppen i det videre arbejde for at stoppe mobningen

• Vi kommunikerer tydeligt med børn og forældre og involverer dem i arbejdet med at bryde uhensigtsmæssige mønstre og adfærd

• Vi tager afsæt i den enkeltes oplevelse. Alle har ret til at få taget deres oplevelse alvorligt og blive lyttet til

• Vi arbejder effektivt og målrettet for at eleverne skal udvikle sig og lære at bidrage positivt i fællesskabet

• Vi holder klassemøder og holder elevsamtaler

• Vi involverer forældrene til de berørte børn i processen

• Vi inddrager trivselsforældrene og opfordrer til ekstra trivselsarrangementer i fritiden

• Vi taler om håndtering af problemer og ikke problembørn

Forankring af trivselspolitik og handleplan ved tilfælde af mobning

• Ledelsen kommunikerer tydeligt om vores forventninger til et trygt og tolerant børneliv på Gasværksvejens Skole med det formål at styrke elevernes trivsels- og læringsmiljø

• Lærerne og pædagogerne har et vedholdende fokus på at strukturere undervisningen og frittiden, så den styrker elevernes positive sociale bånd og bidrager til at opbygge og vedligeholde relationer, der giver tryghed og lyst til at samarbejde

• Elevrådet er med til at sætte fokus på elevernes trivsel ved at udbrede kendskabet til skolens trivselspolitik og handleplan ved mobning, så alle elever ved, hvad de skal gøre, hvis nogen bliver mobbet.

• Eleverne gennemfører den årlige nationale trivselsmåling og både elevrådet, elever, lærere, pædagoger, ledelse, ressourcecenter og skolebestyrelse evaluerer herigennem effekten af Gasværksvejens Skoles tiltag for trivsel og imod mobning.

• Skolebestyrelsen har ansvaret for at følge med i og løbende evaluere, hvordan politikken og handleplanen ved mobning fungerer i skolens indsats.

 

Godkendt i skolebestyrelsen den 16. maj 2018