Røgfri Skole

Princip om Røgfri Skoletid på Gasværksvejens Skole

Den 15. august 2018 besluttede politikerne i Københavns Kommune at indføre Røgfri Skoletid for alle elever på folkeskoler og specialskoler i København fra 1. januar 2019. Røgfri Skoletid betyder, at det ikke længere er tilladt for eleverne at ryge i skoletiden, hverken på eller uden for skolen. Denne lov er en forlængelse af den generelle lovgivning om at skoler og fritidsinstitutioner er røgfri matrikler.

Skolebestyrelsen på Gasværksvejens Skole har på baggrund af denne lov udfærdiget følgende principper for dette:

• Skolens elever må ikke ryge i skoletiden. Hverken på skolen eller udenfor skolen, når de har udgangstilladelse. Dette gælder også på ture og ekskursioner.
  • Forbuddet gælder alle former for rygning og brug af tobak. Herunder cigaretter, e-cigaretter, snus og vandpibetobak
  • Som forebyggende undervisning er rygning en fast del af udskolingens treårsplan i primærtid. Her præsenteres eleverne også for skolens princip om røgfri skoletid

Hvis en elev bliver set ryge i skoletiden:

• informeres forældrene til eleven af elevens klasselærer/primærlærer
  • inddrages elevens udgangstilladelse i en basisperiode
  • får eleven en kort samtale med udskolingens rygestoprådgiver

Godkendt i skolebestyrelsen januar 2019