Klassesammenlægning

Principper for klassesammenlægning på Gasværksvejens Skole

1. Klassesammenlægning kan komme på tale når antallet af elever i to klasser på samme klassetrin er mindre end 29 elever tilsammen eller hvis antallet af elever i tre klasser på et klassetrin er mindre end 57 elever.

2. Skolebestyrelsen informeres så hurtigt som muligt hvis en årgang kan formodes at blive berørt af en klassesammenlægning.

3. Senest i slutningen af januar træffer skolelederen beslutning om en klassesammenlægning skal effektueres for det kommende skoleår og der lukkes for yderligere tilgang af elever uden for skolens distrikt. Skolebestyrelsen og skolens medarbejdere informeres om beslutningen.

4. En ny klassedannelse tager udgangspunkt i et princip om at alle elever blandes og der dannes helt nye klasser. Der tages hensyn til  det enkelte barn og til fællesskabet  fordelingen af drenge og piger  elevernes resurser fagligt og socialt

5. Skolelederen drøfter klassesammenlægningen med årgangsteamet med henblik på at afdække eventuelle særlige hensyn der skal tages i den nye klassedannelse og der udarbejdes en tidsplan.

6. Skolelederen indkalder forældrene i de berørte klasser til et orienterende møde hvor principper og tidsplan for klassesammenlægningen gennemgås og drøftes.

7. Årgangsteamet udarbejder et forslag til den nye klassedannelse og fremlægger det for skolens ledelse som træffer den endelige beslutning.

8. Skolens ledelse tager initiativ til 1-2 arrangementer for elever og forældre i de nye klasser inden sommerferien.

9. Der afholdes forældremøder og vælges nye kontaktforældre og trivselsgruppe inden sommerferien

10. I det første år efter en sammenlægning tildeles de nye klasser ekstra resursetimer. Hvor mange det skal være vurderes konkret i hvert enkelt tilfælde.