Værdier og pædagogik

Værdigrundlaget er blevet til i en tæt og åben dialog mellem forældre, medarbejdere og ledelse på Gasværksvejens Skole og i KKFO Gasværkstedet. Værdigrundlaget er vores tolkning af Københavns Kommunes fire værdier: Respekt, Tillid, Ligeværdighed og Dialog. Værdigrundlaget er det fundament, vi bygger vores skole og kkfo på, og det danner sammen med folkeskoleloven og de kommunale målsætninger en ramme om skolens liv.

Værdigrundlaget sætter ord på, hvad ledelse, medarbejdere, forældre og elever skal samarbejde om og tage ansvar for i fællesskab. Det er præmis for beslutninger og handlinger, samt begrundelse for valg.

Vores værdier og deres betydning

Faglighed

I skolen skal børnene udvikle deres personlige, faglige og sociale potentiale optimalt, så de opnår et solidt og alsidigt dannelsesgrundlag for deres videre tilværelse. Derfor tager vi i skole og kkfo udgangspunkt i et bredt faglighedsbegreb, hvor vi ser faglighed som en fælles betegnelse for kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer.

Anerkendelse

Børnene møder i skolen med forskellige erfaringer og forudsætninger for at forstå, indtage og bearbejde ny viden og nye erfaringer. Derfor er vi i skole og kkfo åbne for, at der er mange måder at tænke, handle og være på. Vi tager et anerkendende udgangspunkt i alle relationer, vi tager hinanden alvorligt og stoler på at alle gør deres bedste. Vi fokuserer på det positive og det værdsættende og lader det være udgangspunktet for udvikling og læring hos den enkelte og i fællesskabet.

Fællesskab

Børnene møder i skolen med forskellige forudsætninger, baggrund og kultur. Derfor vil vi i skole og kkfo skabe et tydeligt, forpligtende og givende fællesskab, der omfatter og aktivt inddrager alle. Et fællesskab, der bygger på, at den enkelte ser sig selv som en væsentlig deltager med rettigheder, pligter, evner og muligheder.

Trivsel

Åbenhed, trivsel og tryghed er en forudsætning for læring og social udvikling. Det er vigtigt at turde udvikle nye sider af sig selv, at udfolde talenter og at turde stå frem. Derfor er skole og kkfo et sted hvor respekten for andre og forståelsen af ligeværd og tolerance prioriteres højt. Vi lærer at håndtere konflikter gennem dialog

Derfor er skole og kkfo et sted hvor respekten for andre og forståelsen af ligeværd og tolerance prioriteres højt. Vi lærer at håndtere konflikter gennem dialog.

Udfordringer

Børn lærer og udvikler sig på forskellig måde og i forskelligt tempo. Derfor skal vi i skole og kkfo skabe meningsfulde udfordringer og oplevelser i trygge rammer, således at børnenes nysgerrighed stimuleres og bevares gennem hele skoleforløbet.

Kreativitet

Børnene skal lære at tænke selv, løse problemer og handle kreativt – selvstændigt og i samarbejde med andre. Derfor er skole og kkfo et sted, hvor vi gennem leg, fantasi, udfordring, fordybelse, rummelighed, æstetik og tolerance udvikler børnenes lyst og evner til at skabe og forandre. Kreativiteten findes ikke blot i de praktisk-musiske fag, men i alle fag og tværfaglige sammenhænge.

Derfor er skole og kkfo et sted, hvor vi gennem leg, fantasi, udfordring, fordybelse, rummelighed, æstetik og tolerance udvikler børnenes lyst og evner til at skabe og forandre. Kreativiteten findes ikke blot i de praktiskmusiske fag, men i alle fag og tværfaglige sammenhænge.

Målsætning

Generel målsætning for fritidsordninger i Københavns Kommune.

Formålet med samt vision og målsætninger for arbejdet i fritidshjem og fritidsordninger i Københavns Kommune er besluttet i Børne- og Ungdomsudvalget d. 25. marts 2009.

"Fritidshjem og kkfo'ers formål og vision
Fritidsinstitutionerne er en del af Københavns Kommunes samlede indsats på børne- og ungeområdet. Målsætningerne skal give fritidsinstitutionerne mulighed for at rette fokuserede indsatser mod børn behov, udvikling og læring i alderen 5-9 år og deres særlige udfordringer.

Formål med fritidshjem og kkfo'er
Fritidsinstitutionernes overordnede formål er at sikre, at børn har et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.

Målsætningerne udgøres af 9 overskrifter:

• Mangfoldigt børnemiljø - gensidig integration
  • Inkluderende børnemiljø