Skærmpolitik

Gasværksvejens Skole og KKFO Gasværkstedet

Skærmpolitikken er blevet til mellem ledelsen, medarbejdere, skolebestyrelsen, kontaktforældre og elevråd. Politikken tager sit udgangspunkt i skolens værdigrundlag, hvor værdierne; trivsel og fællesskab har en central placering.

Det er et fælles ansvar, at alle bidrager til, at skærmpolitikken fungerer i skolens hverdag – herunder skolens elever, personale og forældre.

I skolens skærmpolitik er der indtænkt flere former for skærme – mobiltelefoner, tablets, bærbare computere samt prowise-skærme i klasselokalerne.

På Gasværksvejens Skole og KKFO prioriteter vi en hensigtsmæssig balance mellem analog og digital læring i både indskoling, mellemtrin og udskoling. Bøger og papir har stadig store kvaliteter.

Det er læreren/pædagogen, der styrer elevernes brug af skærme, hvilket beror på et pædagogisk og fagligt valg.

Når skærme bruges i skolen, skal de betragtes som et arbejdsredskab, der indgår i undervisningen. Når de ikke skal bruges til noget fagligt, skal de ikke være åbne og tilgængelige.

På skolen prioriterer vi et skærmfrit tidsrum i både undervisningen og i pauser i løbet af en skoledag.

Brug af skærme i undervisningen er noget, eleverne skal lære. Vi har som mål at guide eleverne til at blive kompetente it-brugere, ligesom vi gerne vil danne eleverne digitalt. Ansvaret for den digitale dannelse ligger både på skolen og hos forældrene.

Særligt for mobiltelefoner

Skolen er et rum for socialt nærvær og fællesskab - og er derfor som helhed et mobilfrit område.

Indskoling og KKFO:
Hvis barnet har et særligt behov for at medbringe en mobiltelefon eller et smartwatch, samler lærerne/pædagogerne dem og låser dem inde. Efter endt skoledag overleverer lærerne telefonerne/smartwatches til KKFO'ens personale, som låser dem inde. Når børnene bliver hentet/går hjem selv, udleveres telefonerne/smartwatches.

I indskolingen er der ingen børn, der har mobiltelefoner og smartwatches med i skole og på KKFO.

Mellemtrin og udskoling:
På mellemtrinnet afleverer eleverne deres mobiltelefoner/smartwatches ved undervisningens begyndelse. Lærerne samler dem og låser dem inde. De udleveres til eleverne i slutningen af sidste time.

Hvis det har faglig relevans i undervisningen, kan lærerne beslutte, at mobiltelefonenerne/smartwatches kan benyttes.

Vedtaget i skolebestyrelsen  onsdag den 3. april 2024