Udskoling

Vi ønsker med etablering af udskolingen at bringe Gasværksvejens Skole videre i en udvikling der matcher den verden vi lever i. En verden som fordrer at vi er i stand til at begå os i mange og forskelligartede fleksible fællesskaber.

Udskolingen bygger på det fundament vi har skabt i indskolingen og på mellemtrinnet. Vigtige byggeklodser er fællesskab, trivsel, faglighed, udfordringer for alle, kreativitet og projektarbejde. Vi ønsker at fastholde og styrke den høje grad af trivsel, motivation og glæde ved at gå i skole som præger vores elever i indskolingen og på mellemtrinnet..

Det er vores erfaring fra indskoling og mellemtrin at eleverne i høj grad profiterer af at arbejde sammen på tværs af alder, det styrker deres selvværd, både fagligt og personligt og det styrker deres relationelle kompetencer.

Samtidig ser vi et behov hos eleverne i slutningen af mellemtrinnet for at kunne definere sig selv i nye fællesskaber der ikke nødvendigvis er aldershomogene. Eleverne har udviklet sig gennem skoletiden og har brug for – i en tryg ramme – at kunne se sig selv i nye roller.

Bærende principper i vores udskoling er aldersblandede primærgrupper med primærlæreren som mentor, faglig undervisning på årgangen, varieret holddannelse og projektorienteret undervisning på tværs. Vi arbejder på at udvikle elevens udviklingsplan(elevplan) med få, tydelige, operative og målbare faglige og sociale mål.  Udviklingsplanen bliver et centralt redskab i primærlærerens samarbejde med eleven om de valg der træffes i forhold til hold i basisperioderne og fokus i projektperioderne.

Arbejdet med udviklingsplanen ligger i god tråd med UUreformen og de forskellige parametre der indgår i vurderingen af elevernes uddannelsesparathed.